There is a sort of circularity between what happened in New York Subway and the war taking place on the other side of the Atlantic, a similarly ringing alarm reminding us that we are losing our sense of tragedy.
In this issue of Tra i Leoni, we try to turn the sensors back on.
(English below)
La sparatoria a New York di qualche settimana fa ha sollevato il velo di “disattenzione civile” che nasconde la stranezza del contratto sociale della metropolitana. Persone di tutte le proporzioni, disposizioni, provenienze, scale di irritabilità, impacchettate in vagoni metallici che viaggiano ventiquattro su sette su una sospensione di senso.
Gli auricolari aiutano a sopportare un gomito invadente, un uomo che respira troppo vicino, un’ascella maleodorante all’altezza del naso. Nessun appiglio monopolizzato, nessuna parola di troppo, nessun contatto visivo. Nel silenzio, costruiamo bolle personali per sopravvivere alla folla.
Non dubitavamo della possibilità di commettere crimini in metropolitana, ma tutti inconsciamente speravamo che questo evanescente contratto sociale fosse in qualche modo infrangibile – almeno davanti ai nostri occhi -. Invece c’era l’autore di una strage mostruosa a condividere il nostro stesso spazio, e in perfetta sintonia con la nostra solitudine cristallizzata.
C’è una certa circolarità tra quanto accaduto a Sunset Park e la guerra che si sta consumando sull’altra sponda dell’Atlantico. Intrappolati nella stessa bolla di sapone, non eravamo completamente coscienti dell’entità del pericolo sottostante le pulsioni antidemocratiche, le nuove politiche di potenza, le pressioni autoritarie.
C’è lo stesso allarme a ricordarci che stiamo perdendo il senso della tragedia: le scene dei crimini atroci e dei lutti strazianti provocati dall’aggressione russa all’Ucraina sono un’assillante lezione di realtà. E se il dibattito dell’arena politica sulla pace buona o cattiva è necessario, se il “dopo” ha un’importanza cruciale, la gente nel frattempo non deve abituarsi a morire. E noi non dobbiamo abituarci a veder morire la gente.
In questo numero di Tra i Leoni, proviamo a riaccendere i sensori.
The shooting in New York City a few weeks ago lifted the veil of “civic inattention” that has long been hiding the oddness of the subway’s social contract. People of all proportions, backgrounds, degrees of mobility, scales of irritability, packed into metal boxes travelling 24/7 on a pendulum of senselessness.
Headphones help bearing the intrusive elbow, a man’s way too close breathe, a smelly armpit at nose level. No monopolized handholds, no excessive talking, no eye contact. In the silence, we build personal bubbles to survive the crowd.
Nobody doubted the ease of committing crimes on the subway, but we all hoped that such an evanescent social contract was somehow unbreakable – at least to our eyes. Instead there was the author of a monstrous massacre sharing our same space, and in total harmony with our crystallized loneliness.
There is a sort of circularity between what happened in Sunset Park and the war taking place on the other side of the Atlantic. Trapped in the same soap bubble, we were not fully aware of the extent of the danger underlying those anti-democratic impulses, new power polarities, authoritarian influxes.
Yet there is a similarly ringing alarm reminding us that we are losing our sense of tragedy: the scenes of the horrific crimes and heartbreaking losses caused by Russian aggression on Ukraine are a nagging lesson of reality. And while the political arena’s debate about “good” or “bad peace” is necessary, while the “after” is critically important, it is also true that people in the meantime must not get used to dying. And we don’t have to get used to people dying.
In this issue of Tra i Leoni, we try to turn the sensors back on.
Born in 2000, she started talking and rebelling very early and never stopped. Currently an ACME student, in the free time she enjoys writing, philosophising and listening to techno.